Ketahuilah, wahai saudara-saudara sekalian, moga-moga Allah membirnbing kamu, bahwasanya sebaik-baik hati yang dikasihi oleh Allah Ta’ala, ialah hati yang suci murni dari segala macam kebatilan dan keraguan, bersih dari segala aneka rupa kejahatan, hati yang.senantiasa tunduk kepada yang hak dan petunjuk yang diliputi oleh,kebajikan dan kebaikan.
Dalam sebuah Hadits tersebut:
القلوب أربعة: قلب أجرد, فيه سراج يزهر, فذلك قلب المؤمن , وقلب أسود منكوس, فذلك قلب الكافر. وقلب مربوط على غلافه, فذلك قلب المنافق, وقلب مصفح فيه إيمان ونفاق. فمثل الإيمان فيه مثل البقلةيمدها الماء العذب, ومثل النفاق فيه مثل القرحة يمدها القيح والصديد, فأي المادتين غلبت عليه ذهبت به.
“Hati itu ada empat macamnya:
(1) Hati yang tidak berselaput (dengan syak wasangka), padanya terdapat sebuah lampu yang menerangi. Itulah hati seorang Mu’min.
(2) Hati yang hitam tidak menentu tempatnya. Itulah hati seorang kafir.
(3) Hati yang terbelenggu di atas kulitnya. Itulah hati seorang munafiq.
(4) Hati yang mendatar, padanya iman dan nifaq, maka perumpamaan iman yang meliputinya, seperti sebatang sayuran yang disirami oleh air tawar, dan perumpamaan nifaq yang ada padanya juga, seperti setumpuk kudis yang diselaputi oleh nanah dan darah busuk. Yang mana di antara keduanya yang berkuasa, ke situlah hati akan tertarik.”
Menurut pendapatku, yang nyatanya hati yang terakhir ini adalah sifat bagi hati kaurn yang bercarnpur-aduk amalannya dari umum kaurn Muslimin sehingga kelalaiannya rnelebihi kesempurnaan.
Dalam sebuah Hadits yang lain:
أن الإيمان يبدو في القلب لمعة بيضاء, ثم تزيد حتى يبيض القلب كله. وإن النفاق يبدو في القلب نكتة سوداء,ثم تزيد حتى يسود القلب كله.
“Bahwasanya iman itu bermula muncul di hati sebagai sinaran putih, lalu ia membesar sehingga seluruh hati itu menjadi putih. Sedangkan nifaq bermula muncul di hati seperti titik-titik hitam, lalu merebak sehingga seluruh hati itu menjadi hitam.”
Mudah-mudahan Allah Ta’ala pelihara kita sekalian daripada bahaya nifaq, serta diakhiri hayat kita beserta kaum Muslimin di dalam Agama Islam, amin.
Sesungguhnya iman itu akan bertambah dengan senantiasa mengerjakan dan memperbanyak amalan-amalan yang saleh dengan ikhlas kepada Allah Ta’ala. Manakala nifaq pula akan bertambah dengan bertambahnya amalan-amalan yang jahat, seperti meninggalkan perkara-perkara yang wajib dan melakukan perkara perkara yang dilarang oleh agama.
Sabda Rasulullah Shalallahu alaihi wa aalihi wa shahbihi wa sallam:
من أذنب ذنبا نكت في قلبه نكتة سوداء, فإن تاب صقل قلبه, وإن لم يتب زاد ذلك, حتى يسود قلبه
“Barangsiapa yang melakukan suatu dosa, maka akan tumbuh di hatinya setitik hitam. Kiranya ia bertaubat akan terkikislah titik hitam itu dan muka hatinya. Jika ia tidak bertaubat, maka titik hitam itu akan terus merebak, sehingga seluruh muka hatinya menjadi hitam.”
Hadits ini sesuai dengan firman Allah Ta’ala di dalam AI-Quran:
كلا, بل ران على قلوبهم ما كانوا يكسبون. (المطففين: 14)
“Bahkan telah terpatri di muka hati mereka apa yang mereka kerjakan.” (AI-Muthaffifin: 14)
Memanglah, tiada sesuatu yang bencana dan mudharatnya lebih berat ke atas manusia di dunia dan akhirat daripada dosa. Sebab seseorang manusia tidak akan disentuh kecelakaan atau ditimpa kesusahan, melainkan tersebab oleh dosanya sendiri.
Firman Allah Ta’ala:
وما أصابكم من مصيبة, فبما كسبت أيديكم. (الشورى: 30)
“Dan tiada akan menimpa kamu oleh suatu kecelakaan, melainkan
disebabkan oleh perbuatan tangan kamu sendiri.” (Asy-Syura: 30)
Oleh itu, maka hendaklah setiap Mu’min itu betjaga-jaga supaya tiada melakukan dosa, malah senantiasa menjauhkan diri daripadanya. Andainya telah terlanjur melakukan sesuatu dosa, maka hendaklah menyegerakan taubat kepada Allah Ta’ala. Sesungguhnya Allah SWT senantiasa menerima taubat hamba-hambaNya serta mengampunkan segala dosa mereka, sedang Dia Maha Mengetahui apa yang kita lakukan.
Firman Allah Ta’ala:
ومن لم يتب, فأولئك هم الظالمون. (الحجرات:11)
“Barangsiapa yang tiada bertaubat, maka mereka itu adalah orang-orang yang aniaya. ” (AI-Hujurat: 11)
Maksudnya, mereka telah menganiaya diri sendiri dengan menjerumuskannya kepada kemurkaan Allah Ta’ala, disebabkan mereka telah tercebur ke dalam maksiat, malah terus melakukan maksiat itu tanpa bertaubat. Padahal Allah Ta’ala telah menganjurkan kepada mereka untuk bertaubat serta berjanji akan menerima taubat mereka.
Firman Allah Ta’ala mensifatkan ZatNya sebagai Maha Penerima taubat dan Maha Pengampun:
غافر الذنب, وقابل التوب, شديد العقاب,ذي الطول, لاإله إلا هو, إليه المصير. (المؤمن: 3
“(Tuhan) Pengampun dosa, Penerima taubat, sangat keras siksaNya, dan amat besar karuniaNya, tiada Tuhan melainkan Dia, kepadaNya kesudahan segala tujuan.” (QS.AI-Mu’min: 3)
Cobalah renungkan ayat ini dan perhatikan maksud yang terkandung di dalamnya dari pengertian yang mulia dan rahasia yang amat berkesan, yang boleh membangkitkan perasaan takut dan harapan serta gemar dan gerun dan sebagainya.
FirmanNya yang lain:
وما يتذكر إلا من ينيب, فادعوا الله مخلصين له الدين. (المؤمن:13-14
“Dan tiadalah yang mengambil peringatan, melainkan orang yang kembali (ke pangkal jalan). Maka serulah Tuhan dengan penuh tulus-ikhlas, beragama kepadaNya.” (QS. AI-Mu’min: 13-14)